ErgoInEcuador.reismee.nl

Quito!

Eindelijk een grote stad leren kennen dit weekend. Alsof Ibarra nog niet groot genoeg is, werden we dit weekend op sleeptouw genomen door Gaby. Een vriend van Lotte, die ze ooit op een uitwisseling in Malta leerde kennen.

Nadat Gabriela vorige week aanbood om naar Quito te gaan, waren we onmiddellijk verkocht. Het was even spannend om dit aan de families te vragen. Maar na veel onderhandelen is het ons toch gelukt en konden we vrijdag (uiteraard een uur te laat) eindelijk vertrekken.

Eens in Quito gingen we van het nachtleven in de hoofdstad proeven in een discotheek genaamd #. Veel te duur zoals eigen aan hoofdsteden. We betaalden hier 4$ voor een 33-er (heineken voor Kim, snif snif) terwijl in Ibarra je voor 10$ 7 halve liters drinkt.

Om de “kater” de volgende ochtend door te spoelen, besloten we toe te geven aan onze chocoladecravings. We vonden een bakkerij met heerlijke brownies, koffiekoeken, muffins, etc. Daarna begon onze tour in Quito van Gaby (student toerisme). We begonnen in Yaku (of Yuka?) een museum over water, het museum was oké maar vooral het uitzicht was fantastisch. Kim amuseerde zich ook kostelijk met de bellen en zeepsop. Na een spannende busrit kwamen we aan in het historisch centrum van Quito. Gaby en een random vrouw op de bus herhaalde het niet vaak genoeg: Cuidate! Wat betekent voorzichtig zijn.

Het historisch centrum was heel gezellig, we hebben hier lekker gegeten, het paleis van de president gezien. Dit was jammer genoeg niet toegankelijk zaterdag en achteraf naar de basiliek gewandeld. Na een hele klim konden we opnieuw genieten van het uitzicht. Sofie haar kledingkeuze voor die dag was niet optimaal. De steile trappen zorgde voor gênante momenten.

Na het toeristische deel van de tour, kwamen we toe aan het gastronomische gedeelte. Toen we rond waren aan het wandelen in het centrum kwamen we toevallig voorbij een zaakje dat er heel gezellig uit zag, dit werd alleen nog maar beter toen we de menukaart zagen! We konden ineens Sofie haar weekendgoals afvinken, zowel wijn als Gin Tonic aan héééél betaalbare prijzen. In tegenstelling tot in België was de wijn duurder dan de Gin Tonic. Kim besloot net op het juiste moment een eetpauze in te lassen, en wat voor één. Gabi nam ons mee naar een zaakje waar je pizza-ijsjes kon eten (een hoorntje van pizzadeeg, waar ze de toppings en véél kaas ingooiden), waarna we terug naar de gezellige bar gingen om ons te wagen aan een kom Daiquiri, muy rico.
Daarna ging onze kroegentocht verder in een café waarvan ze ons vertelden dat er vele Belgische bieren geschonken werden, was dat even een teleurstelling toen we daar aankwamen. Desalniettemin hebben we toch lekkere (en een paar vieze) biertjes gedronken, en Kim ging voor haar 2e portie avondeten.

Zondag, geloof het of niet, stonden we al vroeg paraat voor onze laatste dag Quito. Geen denderende nachtrust, thanks to Lotte haar verkoudheid. Om te compenseren met het vorige ontbijt, gingen we nu voor een yoghurtbeker met vers fruit. In afwachting tot het ‘Mitad del Mundo’ hebben we toegegeven aan onze laatste craving van het weekend, namelijk shoppennnn! Mitat del Mundo is een miniatuur toeristendorpje waar de evenaar doorloopt. Fysica en aardrijkskunde ontmoeten elkaar hier (vele proefjes) en Lotte en Kim bevonden zich voor het eerst op het Zuidelijk halfrond. Er was ook een planetarium met (net iets te) comfortabele zeteltjes, de voorstelling was in het Spaans en de lichten werden gedimd, perfecte situatie om wat verloren slaap in te halen dus ;)

Het weekend zat er helaas al op, en door het geweldige timemanagement van de Ecuadorianen was het weer haasten naar huis (tot Kim haar grote spijt zonder avondeten).

Moe maar voldaan vielen we snel in slaap en liep de wekker al veel te vroeg terug af.

Ciaoooooo amigos