ErgoInEcuador.reismee.nl

Heel veel pannenkoeken

Deze week hebben we enkele praktische dingen in orde gemaakt zodat we echt konden beginnen met de bachelorproeven. De ouders van de kinderen van de laatste kleuterklas kregen allemaal een brief en vragenlijst mee met uitleg over onze onderzoeken. De uitkomst van de vragenlijsten was minder vruchtbaar dan we gehoopt hadden, de antwoorden beperkten zich vaak tot enkele woorden.

Omdat het thema van de schrijfdans deze week pannenkoeken was, draaide alle activiteiten hierrond. Woensdag lieten we de kinderen schrijbelen met bloem, wat een goede aanloop was om carnaval te beginnen. De juffrouw van de laatste kleuterklas liet haar kinderen bloem over hun hele gezicht wrijven, wat voor leuke foto’s zorgde. Carnaval wordt hier heel heftig gevierd, al 3 weken is het onveilig in de stad. De kans dat je met water, bloem, eieren of modder wordt bekogeld wordt met de dag groter. Zo zijn we deze week bekogeld met een zeer goed gerichte waterballon.

Vrijdag wouden we iets anders doen en maakten we als afsluiter van de week pannenkoeken samen met de kinderen. Dit om eens andere vaardigheden te oefenen zoals tellen, inhibitie,… Van een lekker alternatief gesproken! De kinderen mochten zelf het beslag maken en kwamen daarna één voor één bij ons om zelf een pannenkoek te bakken, veiligheid boven alles!

We hebben ook de hoofden een samen gestoken om te bedenken wat we nog kunnen doen van activiteiten, en waarvoor we het ingezamelde geld kunnen gebruiken. Omdat de kinderen zoveel speeltijd hebben, zijn ze blij als ze therapie mogen doen of een alternatief aangeboden krijgen. Daarom gaan wij volgende week tijdens de vrije moment LO lesjes voor de kleuters voorbereiden. Met het ingezamelde geld willen wij vooral speelgoed voor in de klasjes laten maken zoals houten blokken, memories, gezelschapspelletjes, kersenpitzakjes maar dan gevuld met mais, etc. Dit omdat in de klasjes de focus vooral ligt op de fijn motorische vaardigheden (knippen, plakken, scheuren, kleuren, etc.) (wat ook heel belangrijk is natuurlijk) maar de intersociale en cognitieve ontwikkeling verdient ook wat aandacht.

Ramiro nodigde ons uit om woensdag deel te nemen aan een teambuilding met de profesoren van UTN, kwestie van relaties te onderhouden. Het was een leuke, vermoeiende dag. Ondanks dat het maximum 15 graden en heel de dag bewolkt was, slaagden we erin om nog roder dan een kreeft naar huis te gaan. In het weekend van hetzelfde … Deze blog volgt nog

Hasta mañana !