ErgoInEcuador.reismee.nl

hipsters en happy hours

Dit weekend besloten we Ibarra te ontvluchten naar Zuiderse oorden. Na een busrit van 12 uur kwamen we eindelijk aan in Cuenca, de derde grootste en tevens de mooiste stad van Ecuador. Alsof we voor een maand vertrokken, hadden Kim en Sofie een voedselvoorraad ingeslagen die een heel leger kon voeden (even uit het oog verloren dat het een nachtbus was). Er moest maar eens iets mislopen: een panne, een aardbeving, een Apocalyps,... De motor van de bus werd wel degelijk heel heet, ondervond Lotte na haar dutje op de vloer.

Toen we aankwamen en onze tassen in ons prachtig hostel hadden achtergelaten, gingen we op ontdekking in Cuenca. Onderweg werden we aangetrokken door een bordje: HAPPY DAY 2x1 cocktails van 8 AM tot 4 PM. We besloten het weekend goed in te zetten met een lekkere daiquiri, omwille van ethische principes wachtten we nog 3 minuten tot het 12 uur was. Een cocktail konden we krijgen maar een nachoschotel helaas nog niet.
Net toen we de toerist wouden gaan uithangen, begon het te regenen. Een echte tropische regenbui zoals je ze alleen hier hebt. Omdat we door het weer niet veel nuttigs konden doen, bladerden we wat in een toeristenboekje. Hierin kwamen we het heel verleidelijke Banos de Cuenca tegen, een spa met modderbaden, hete baden, stoombad en veel meer. Na zo een lange busrit hadden we dit wel verdiend kwamen we overeen ;)

Zaterdag waren we al vroeg uit de veren om de toerist uit te hangen, iets wat vrijdag niet gelukt was. Eerst gingen we op zoek naar een ontbijt, na meer dan een uur rondlopen vonden we eindelijk iets open dat aan onze eisen voldeed. Het leven in Cuenca begint pas vrij laat, dit zou wel eens te wijten kunnen zijn aan de vele happy hours... Na ons ontbijt gingen we op zoek naar een dessertje in de chocoladefabriek van Cuenca. Viel dat even tegen, deze was helaas nergens te bespeuren net zoals de hoedenfabriek. Ons toeristische boekje is dringend aan vernieuwing toe. Hoe slecht onze dag begon, zo goed eindigde hij ook: namiddag bezochten we talrijke kerken en artisanale marktjes waar we de nodige souvenirtjes insloegen. Sofie kreeg een terugval van haar shopverslaving en eindigde met 7 sjaals en een dozijn aan nieuwe juwelen. Niet goed voor de portemonnee ?

Cuenca is een wondermooie stad vol met leuke kerkjes, kathedralen, marktjes en mooie gevels. We kwamen meer Amerikanen dan Ecuadorianen tegen. Het hipsterniveau bereikte zijn hoogtepunt met veel man-buns, flodderbroeken en sandalen. We bezochten de mooiste bloemenmarkt van de wereld volgens National Geographic, waren wij even teleurgesteld toen we daar 4 bloemenkraampjes zagen staan. Daarna stond nog een stevige wandeling naar een mirador (uitzichtpunt) op de planning, maar toen brak er weer een stevige bui los die ons de bar in dwong, lang leve de Happy Hours in Cuenca. Wanneer die in de ene bar afliep, vonden we een blok verder wel een andere bar die wel nog happy hour deals had. Een leuke dag die afgesloten werd met een paar shotjes van het huis. Ingrediënten: Blue Caracao, Tequila, Rum en Vodka. Euhmmmm….

De laatste dag in Cuenca gingen we, op aanraden van vele bronnen, Ingapirca bezoeken. Hadden we ons toch weer efkes laten vangen, 3u heen en 3 uur terug op de bus terwijl we daarna nog 12u op de bus moesten zitten naar Ibarra. Sjongejonge , volgende keer meer info opzoeken. Het leukste aan de ruïnes waren de lama’s. Busritjes van 12 uur zijn wel handig om blogs te schrijven.

Buenas noches xxxx