ErgoInEcuador.reismee.nl

Het echte werk kan beginnen!

Na twee weken voorbereiding zijn we eindelijk begonnen in het schooltje. Het is een kleuterschooltje dat bestaat uit 3 klasjes, in totaal zijn er ongeveer 40 kinderen tussen 2 en 5 jaar. Dit zijn allemaal kinderen van werknemers of studenten van UTN. De eerste week hebben we vooral geobserveerd en extra hulp geboden in de klasjes.

Een dag ziet er als volgt uit: vanaf 7 uur zijn de kinderen welkom op school. Om half 9 begint de lesdag met een stevig ontbijt (van zoete koekjes tot rijst met geplette bakbananen). Daarna verloopt het anders van klasje tot klasje. De kleinsten spelen nog verder, voor de andere kinderen beginnen de lessen tot 10:30 dan is er een pauze met een lekker stukje fruit. Na het fruitje beginnen ook de jongste met de les tot het middagmaal om 12 uur. De kinderen kunnen tot 17u op school blijven maar de lessen zitten er voor die dag op.

In de klasjes zelf is weinig speelgoed aanwezig vooral knutselmateriaal. De kinderen krijgen ook telkens een gezamenlijke opdracht. In België daarentegen wordt meestal in kleinere groepjes gewerkt met de juffrouw terwijl de andere kinderen in hun hoekje spelen. De lokaaltjes zijn vrij sober ingericht, er zijn geen aparte speelhoekjes maar dat is ook niet nodig want de kinderen spelen elk vrij moment buiten waar overvloedig speelgoed aanwezig is. Ze hoeven zelf geen eten of drinken mee te nemen dit krijgen ze in de school. In het algemeen merken we dat de kinderen veel zelfstandiger zijn dan in België, ze gaan dan ook van vroeger naar school namelijk 2 jaar. Ze eten allemaal zelfstandig en per maaltijd gaat er gemiddeld slechts één drinkbeker tegen de grond. ;)

De kinderen zelf zijn super nieuwsgierig naar ons. Nog nooit zoveel knuffels op een week gehad. Ook de juffrouwen zijn heel sympathiek en staat open voor nieuwe ideeën.

We hebben deze week ook voor het laatst lessen fysiotherapie aan de UTN gevolgd. Alhoewel, van “lessen” kwam niet veel in huis. Er was elke dag wel iets, van vergaderingen tot verjaardagfeestjes. Nu beginnen de examens hier voor de studenten dus zitten de lessen er voor ons op. Spaanse lessen volgen we wel nog steeds 6 uur per week aangezien wij de enige studenten zijn die deze lessen volgen.

Omdat het semester er bijna op zit, wou Ramiro zijn studenten trakteren op een snuifje Belgische cultuur. Hij wou dat wij een typisch Belgische dans voor 70 studenten en 10 leerkrachten opvoeren. Na een discussie van meer dan een uur hebben we een deal kunnen maken. Dansen wordt aan de kant geschoven, in plaats daarvan gaan wij pannenkoeken voor heel de faculteit maken. Wens ons succes.

Vergeet zeker niet de foto’s te checken!

Hasta la luego